Δευτέρα 21 Μαΐου 2012



H σημερινή εξέταση των μαθητών στο μάθημα της  Νεοελληνικής Γλώσσας


Aρκετά δύσκολο και απαιτητικό το σημερινό θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Οι απόψεις του κειμένου της Γλύκατζη- Αρβελέρ φαίνεται ότι δυσκόλεψε τους μαθητές, καθώς επίσης δύσκολη θα είναι και η διόρθωση των γραπτών κειμένων. Λέξεις όπως αέναο γίγνεσθαι, έλλογη προσπάθεια, εσωτερική ενατένιση είναι έννοιες που έχουν τόσο φιλοσοφική όσο και θεολογική χροιά που απέχουν από το γνωστικό κομμάτι των μαθητών της Γ΄Λυκείου. Φράσεις, όπως διαγράφει ο τεχνίτης στα πλαίσια μιας ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας, αντικατοπτρίζουν το ρόλο του καλλιτέχνη, που κατά την έκφραση του Καζαντζάκη, είναι ο σεισμογράφος του καιρού του, δηλαδή όχι απλώς καταγράφει μέσω της τέχνης την εποχή του, αλλά την ξεπερνά. Εδώ θα έπρεπε να αναλυθούν τα δύο βασικά συνθήματα: η τέχνη για την τέχνη ή στρατευμένη τέχνη. Πρόκειται ουσιαστικά για δύο ψευδεπίγραφους όρους, μια και ο καλλιτέχνης είναι πάντα στρατευμένος όχι σε μια ιδεολογία. αλλά δημιουργεί τέχνη για την ίδια τη ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις, μακριά από προκαταλήψεις και στερεότυπα. Οι μαθητές θα μπορούσαν να επισημάνουν ότι δεν υπάρχει τέχνη μακριά από στράτευση, μια και ο κάθε καλλιτέχνης πρέπει και οφείλει να έχει κάποια ιδεολογία, που αυτή θα αποτυπωθεί στο έργο του όχι ομως εσκεμμένα. Πιστεύω πως το κείμενο της Αρβελέρ κινείται προς την πρώτη κατεύθυνση και υιοθετεί περισσότερο το σύνθημα η τέχνη για την τέχνη και κάνει μικρότερες αναφορές σε μια τέχνη που έχει ιδεολογικό προσανατολισμό.
 Ευκολότερο είναι το σημείο που αφορά στη σχέση της τέχνης με τη ζωή και το πώς αυτή μπορεί να εκφράσει πολλές πτυχές της αλλά και πολλές φορές να την ξεπεράσει. Ένας καλλιτέχνης είναι πραγματικός καλλιτέχνης, όταν με τη δημιουργία του όχι μόνο προβληματίζει αλλά και ξεπερνά την ίδια την εποχή του. Εδώ έγκειται και η διαχρονικότητα των έργων που το μήνυμα τους είναι πάντα επίκαιρο, ανεξάρτητα από την ιδεολογική ταυτότητα των ανθρώπων και την εποχή τους.
Ένννοιες δύσκολες, απαιτητικές, που όταν συνυφαίνονται και με φιλοσοφικο-θεολογικές ερμηνείες καθιστούν το κείμενο πολύ πιο απαιτητικό στην κατανόησή τους για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου.
Επιπλέον, η πυκνότητα των νοημάτων καθιστά ακόμη δυσκολότερη τη συμπύκνωσή τους μέσα από την περίληψη.

Μ.Α Φιλόλογος


Σάββατο 19 Μαΐου 2012




Μπορούμε να κοροϊδέψουμε όλο τον κόσμο, αλλά όχι τον εαυτό μας.

Και μπορούμε να ξεφύγουμε απ' όλους,
εκτός από τη συνείδησή μας,


γιατί όσο γρήγορα και να τρέξουμε,
το φάντασμά της θα μας περιμένει..
στην επόμενη στροφή....


* Eυγένειος Ο'Νηλ *